Säkerhet, integritet och anmälan
Anmäl på plattformen, i spelet eller i appen
Olika plattformar och appar har sätt att anmäla olämpligt innehåll och beteenden hos dem. Det kan vara bra att tänka på att göra en skärmdump eller spara länken till det som du har blivit utsatt för, så att materialet finns kvar som bevis, även om plattformen plockar ner det efter en anmälan. Här hittar du länkar till lathundar på de vanligaste sociala kanalerna:
Anmäl till polisen
Om du vill polisanmäla en händelse kan du göra det via Näthatshjälpens polisformulär. Du kan även kontakta polisen på 114 14 eller besöka din närmaste polisstation.
OBS! Ring 112 direkt om du är utsatt för fara, hot eller i ett nödläge.
Vi rekommenderar starkt att du som är under 18 år tar hjälp av en vuxen för att göra en polisanmälan. Om du inte har en vuxen som du litar på i din närhet, finns det organisationer som kan stötta dig. Du hittar kontaktuppgifter till dem här.
Anmäl via skolan
Om du som barn eller ungdom blir utsatt för hat eller kränkningar på nätet är det viktigt att du berättar det för en vuxen. Det är skolans ansvar att se till att ingen blir trakasserad eller diskriminerad. Det gäller både när du är i skolan, på väg till skolan eller om du gör något på nätet som har med skolan att göra.
Berätta för en lärare, din skolkurator, skolsköterska eller rektor om du blir utsatt för hat eller kränkningar på nätet. Skolan har en skyldighet att ta reda på vad som har hänt, och göra vad de kan för att hjälpa dig. Skolan ska också hjälpa den som utsätter dig att sluta om hen går i skolan, och polisanmäla det som har hänt om det är olagligt.
Om du upplever att skolan inte gör det de är skyldiga att göra kan du lämna en uppgift om missförhållanden till Barn- och elevombudet (BEO). OBS! För att BEO ska kunna utreda uppgifterna måste du i regel redan ha klagat till skolans huvudman.
Du kan läsa mer om skolans ansvar att utreda och anmäla nätkränkningar på Barn- och elevombudets hemsida (BEO).
Ta bort din adress och ditt telefonnummer på nätet
Vi på Näthatshjälpen kan inte hjälpa dig med att ta bort uppgifter, men vi har skapat en guide för hur du själv kan ta bort dina uppgifter på sidor som Eniro, Hitta.se och Ratsit.
Ta bort personuppgifter på nätet (enligt GDPR)
- Eniro:
Du kan ta bort dina uppgifter på Eniro genom att kontakta kundservice via mail till privatpersoner@eniro.com alternativt via brev till:
Eniro Sverige AB
Box 7044
164 07 Kista
- Mrkoll:
Genom att logga in med ditt BankID kan du dölja ditt telefonnummer och din adress. Dock så kommer postnummer och ort fortfarande stå.
- Hitta.se:
Här kan du ta bort dina uppgifter på hitta.se. Sök upp dina uppgifter och välj sedan “ta bort”. Du behöver Bank-ID-inloggning för detta.
- Ratsit:
På Ratsit är det bara möjligt att ta bort sina uppgifter från den öppna sökmotorn. Det innebär att uppgifterna inte kommer att synas för personer som inte är inloggade. För att göra detta mailar du till kundservice@ratsit.se eller tar kontakt via formuläret på hemsidan. Därefter får du mer information med en blankett som ska fyllas i och skickas till Ratsit om begäran av borttagning av personuppgifter. Däremot går det inte att ta bort sina uppgifter helt på Ratsit utan att först sekretessmarkera hos skatteverket. Det beror på att vi inte kan välja om vi vill vara en del av ett kreditupplysningsregister eller inte, då dessa omfattar alla personer i Sverige över 16 år. Det betyder att dina uppgifter fortfarande kommer att synas i det register som finns för personer som har ett vidimerat medlemskap på hemsidan även om du tagits bort ur det publika söket. - Ansöka om sekretessmarkering hos Skatteverket:
Beställ ansökan för en sekretessmarkering på nummer 010-573 55 00. Sekretessmarkering är en administrativ åtgärd som gör det svårare för andra att ta del av dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Det är en varningssignal för Skatteverket och andra myndigheter om att en prövning skall göras innan dina uppgifter lämnas ut, det är inte en absolut sekretess.
OBS! Skatteverket kan införa sekretessmarkering endast om du är utsatt för hot, brott, förföljelse eller trakasserierDe två grundläggande villkoren är att det 1. finns ett aktuellt och konkret hot 2. åtgärden får faktiskt skyddseffekt. Aktuellt och konkret innefattar att du eller dina närstående utsatts eller riskerar att utsättas för någon form av skada, fysisk eller psykisk. Faktisk effekt betyder att sekretessmarkeringen antas ge faktisk skyddseffekt. Det uppnås genom att flytta till ett annat område och sekretessmarkera den nya adressen. Om du står inför en reell hotbild, så är sekretessmarkering den första av tre nivåer av skyddade personuppgifter eller skyddad identitet, läs mer på Skatteverkets hemsida. Sekretessmarkering kräver att din situation också utreds hos polis. Skatteverket. - Gör telefonnumret hemligt hos din teleoperatör
Tänk på att även göra ditt telefonnummer hemligt hos din teleoperatör. Annars riskerar uppgifter att återpubliceras på hitta.se och andra liknande tjänster. Detta gör du genom att kontakta den teleoperatör där ditt telefonnummer finns registrerat. - Andra sidor
Vill du veta hur du tar bort uppgifter från en tjänst som inte står listad här? Kolla in https://www.raderamig.com/ta-bort-personuppgifter-pa-natet/